تعدد مدیریت آب در شمال اردبیل ضربه مهلک به کشاورز می‌زند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: تعدد مدیریت آب در شمال استان اردبیل ضربه ای مهلک به پیکره کشاورزی و زارعت این استان وارد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آینه مردم به نقل از تسنیم: آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه های این هفته نماز جمعه شهر اردبیل اظهار داشت: آقای رئیس جمهور روز یکشنبه از طریق فرودگاه پارس‌آباد به افتتاح سد قیزقلعه سی خواهد رفت. این سد انحرافی مثل سد خداآفرین از شاهکارهای بزرگ جمهوری اسلامی در منطقه ماست و سطح عظیمی از اراضی پایین دست با این آب زیر کشت می‌رود و ثروت عظیمی تولید و به تبع آن عزت اهالی  به طور کامل تامین می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: برای آوردن آب بر سر مزارع پول هنگفتی هزینه شده است از طریق آب منطقه ای ۳هزار میلیارد صرف شده و اخیراً ۳.۳ هزار میلیارد نیز اضافه شده و در حال انجام است ۷۰۰ میلیارد نیز تصویب شده است یعنی کلاً آب منطقه‌ای ۷ هزار میلیارد هزینه کرده است از طرف وزارت جهاد تا حال ۱۶۷هزار میلیارد هزینه شده و از صندوق نیز یک هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد و کلاً از طرف جهاد ۳ هزار میلیارد هزینه شده است.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: از آقای رئیس جمهور می‌خواهم هنگام حرکت از اراضی مغان به طرف سد به اراضی پایین دست سد به چشم‌ دقت نگاه کند تا متوجه شود که اکثر این آب در اراضی استان اردبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نتیجه معقول نیست که مدیریت کانال‌ها و سد در دست دو استان باشد.

عاملی ادامه داد: با احداث سد و کانال ۴۲ هزار هکتار زمین زیر کشت می رود ۳۸ هزار هکتار آن در استان اردبیل و مابقی در آذربایجان شرقی است آیا معقول است مدیریت و معیشت ۳۸  هزار هکتار و مدیریت بیش از ۳۰۰ هزار نفر که از این اراضی ارتزاق می کنند به استان دیگر سپرده شود. تعدد مدیریت ضربه‌های مهمی به اهالی شمال استان می‌زند و عقل مدیریتی می‌گوید مدیریت کانال و سد، مثل کانال‌های دیگر کشور و مثل کشورهای دیگر باید در دست یک مجموعه واحد باشد.

امام جمعه اردبیل گفت: مسئولان وزارت نیرو با این اقدام کاملاً اشتباه سبب اختلاف بین دو استان شده‌اند و دود اختلاف هم به چشم کشاورز می‌رود بارها مدیریت سد، آب را به عللی که ما نمی‌دانیم به حد کافی باز نکرده و سبب از بین رفتن محصول کشاورزان شده است طبق قانون کشاورزان با امور آب قرارداد بسته اند تا سر وقت به آنها آب تحویل دهد پول نیز پرداخت شده است ولی امور آب نمی‌تواند آب را تحویل دهد و می‌گوید آذربایجان شرقی آب نمی‌دهد.

عاملی اظهار کرد: کشاورز متضرر ناله می‌کند که خدایا ما را از این ناهماهنگی نجات بده مسئول این ناهماهنگی کیست؟ فقط و فقط وزیر نیروست که حاضر نیست در طول مدت وزارت خود حتی یک بار از نزدیک درد کشاورزان ما را درک کند من از تمام نمایندگان می‌خواهم با وحدت و درایت سریعاً این معضل را حل کند.

انتهای پیام/