تغییر الگوی کشت در مجتمع کشت و صنعت مغان به دلیل کاهش منابع آبی

معاون کشاورزی و دامپروری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان، تولید بذر و مدیریت منابع آب را مهم‌ترین رویکرد این شرکت در شرایط اقلیمی و کمبود منابع آب و تولید کشاورزی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری آینه مردم: احمد شهریار  در جریان بازدید خبرنگاران از این مجتمع بزرگ تولیدی کشور گفت: آب محدود کننده‌ترین نهاده بخش تولید کشاورزی به شمار می‌رود و به همین علت، الگوی کشت محصول در شرکت کشت و صنعت مغان تغییر داده شده و امسال ۶۰ درصد زراعت به کشت پاییزه اختصاص یافته تا میزان استفاده از آب به حداقل برسد.

وی تغییر الگوی کشت با افزایش کشت پاییزه و نیز تغییر روش‌های آبیاری را ۲ اقدام اساسی در این زمینه ذکر کرد و افزود: امسال چهار هزار هکتار از اراضی زراعی این مجتمع بزرگ تولیدی به سامانه‌های آبیاری تحت فشار از جمله سنتر، کلاسیک، قطره‎ای، بارانی و نوار تیپ مجهز شده است.

معاون کشاورزی و دامپروری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین کاشت محصولات کم‌آب‌بر را راهبرد دیگر مدیریت منابع آب در مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان ذکر کرد و ادامه داد: امسال برای تامین علوفه ۲۲ هزار راس دام سنگین موجود در این مجموعه تولیدی، یک هزار و ۴۰۰ هکتار غذای دام تریتیکاله، ماشک و نخود علوفه‌ای به صورت پاییزه کشت شده و با توجه به کاشت و برداشت زودهنگام از چند هفته پیش، وارد مرحله تغذیه دام شده است.

وی مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان را دانشگاه علمی و کاربردی کشور در حوزه کشاورزی و محل تحقیقات، پیشرفت و توسعه‌دهنده بخش کشاورزی خواند و بیان کرد: ایجاد درآمد و اقتصادی کردن فعالیت تولیدی هدف بعدی این مجموعه تولید ملی است.

شهریار تاکید کرد: کشت به روش قدیمی و روزمره دیگر جوابگوی شرایط جدید زراعت در ایران نیست و ما نیز باید رویکرد خود را تغییر دهیم و بر این اساس، مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان حرکت خود به سمت تولید محصولات با ارزش اقتصادی بالاتر از جمله بذر را آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به قابلیت موجود مغان در حوزه کشاورزی از جمله وجود آب و خاک مرغوب، شرایط آب و هوایی و دمایی و نیز نیروی انسانی توانمند و وجود ۲ شبکه اصلی آبیاری مغان، لازم است که این منطقه به قطب تولیدی و منطقه ویژه تولید بذر کشور تبدیل شود.

معاون کشاورزی و دامپروری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به نقش اساسی بذر به عنوان پایه تولید در حوزه کشاورزی، تولید انواع بذر را موجب تقویت امنیت غذایی کشور دانست و اظهار کرد: برای توسعه بذر کشور، باید کشت و صنعت مغان به پایگاه تولید بذر کشور تبدیل شود که این کار علاوه بر تضمین ارزش اقتصادی بالاتر و اشتغال پایدار مردم، موجب تقویت امنیت غذایی کشور و افزایش تولید کشاورزی ایران خواهد شد.

وی ادامه داد: بر این اساس، علاوه بر تولید ۲ رقم بذر پنبه سازگار با آب و هوای منطقه با بازده بالا، ۲ رقم جدید گندم و چهار رقم جدید ذرت، برای اولین بار تولید بذر بادام زمینی کشور در این منطقه آغاز شده است.

شهریار خواستار استفاده از ظرفیت مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان به عنوان پایگاه علمی و عملی کشاورزان و کارشناسان کشاورزی کشور شد و بیان کرد: بر این اساس، توسعه صنعتی محصولات و تجهیز شرکت به ماشین‌آلات نوین از جمله رویکردهای بعدی این مجتمع تولید ملی است که دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا، پس از ابطال واگذاری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان به بخش خصوصی از سوی شهید آیت‌الله رئیسی، هیات مدیره جدید این شرکت نیز در تاریخ ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۹۹ معرفی شده و از آن تاریخ فرایند احیای این شرکت آغاز و با وجود گذشت نزدیک ۳.۵ سال زراعی، دستاوردهای چشمگیری در این مجتمع تولیدی حاصل شد.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۷ هزار هکتار، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۲ هزار هکتار بود ولی هم اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

انتهای پیام/