خرید تضمینی گندم در منطقه مغان استان اردبیل ، آغاز شد

رداشت محصول و خرید تضمینی گندم در منطقه مغان واقع در شمال استان اردبیل آغاز شده و بر اساس اعلام متولیان امر، در اولین روز کاری، در حوزه شهرستان بیله‌سوار بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ تن محصول مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شده است.

به گزارش پایگاه خبری اینه مردم: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیلاعلام کرد: برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این استان ۴۸ مرکز خرید شامل انبارهای تعاونی روستایی، سیلوهای گندم و انبارهای کارخانه های تهیه آرد در استان تعیین و آماده سازی شده است.

نوبخت اژدری افزود: برنامه‌ریزی لازم برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از سوی اداره کل غله و شرکت بازرگانی استان انجام شده است.

وی ادامه داد: تمهیدات لازم برای خرید به موقع محصول خریداری شده از انبارهای کوچک تعاونی روستایی در دهستان‌ها، ایجاد ظرفیت جهت جلوگیری از بروز اختلال در فرآیند خرید و جلوگیری از ازدحام کشاورزان، ارسال به موقع فهرست کشاورزان و پیگیری پرداخت به موقع مبلغ گندم خریداری شده، رعایت دستورالعمل خرید در اندازه‌گیری افت مفید و غیرمفید، اجتناب از خرید سلیقه‌ای در مراکز خرید و نگهداری محصول خرید شده از بارندگی‌های احتمالی انجام شده است.

اژدری همچنین از انجام هماهنگی لازم برای تامین سوخت کمباین‌ها، تراکتورها و معاینه فنی تجهیزات فنی برداشت محصول جهت کاهش ریزش محصول با حضور سازمان نظام مهندسی، اتحادیه کمباین داران و شرکت فرآورده‌های نفتی استان اردبیل خبر داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: خرید گندم در استان اردبیل به تدریج در شهرستان‌های مرکزی و جنوبی استان نیز طی روزهای آینده و با فرا رسیدن زمان برداشت محصول آغاز شده و روند خرید تا زمان تعیین شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی در اواخر تابستان ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: با توجه به تداوم بارندگی تا روزهای اخیر، احتمال بالا بودن رطوبت محصول برداشت شده وجود دارد و کشاورزان باید موقع برداشت به میزان رطوبت محصول توجه داشته باشند.

اژدری اظهار کرد: با پیگیری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، درصد رطوبت قابل قبول در خرید گندم در شهرستان‌های گرمی، انگوت، بیله سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز مغان، نمین و اردبیل ۲ درصد بیشتر از میانگین کشوری و معادل ۱۴ درصد و در سایر مناطق استان و کشور ۱۲ درصد تعیین شده است.

پیش‌بینی خرید ۴۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین پیش‌بینی کرد که امسال ۴۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان این استان خریداری شود.

وی با اشاره به کشت گندم در حدود ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان در سال زراعی جاری گفت: ۶۰ هزار هکتار از این اراضی به صورت آبی و ۲۳۰ هزار هکتار نیز به صورت دیم به کشت گندم اختصاص یافته است.

اژدری بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که از این میزان سطح زیر کشت، ۵۷۵ هزار تن گندم تولید شود که حدود ۴۵۰ هزار تن آن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری خواهد شد.

وی از شروع فرایند خرید گندم در استان اردبیل در شهرستان‌های بیله‌سوار و گرمی خبر داد و اعلام کرد: طبق دستورالعمل ابلاغی از وزارت جهاد کشاورزی، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۱۷۵ هزار ریال با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید تعیین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با اشاره به خرید ۲۷۹ هزار تن محصول گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان در سال زراعی گذشته با وجود خشکسالی، سیل و تنش دمایی اظهار کرد: مزارع گندم امسال استان اردبیل وضعیت خوبی دارد و امید است میزان پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن محقق شود.

انتهای پیام/