شانس برنده شدن بورس در سال آینده چقدر است؟

بورس ایران در سالهای اخیر سهام داران خودرا با ریزش های متوالی و یا درجا زدن های طولانی کلافه کرده است ، سهام داران این بازار مالی چشم به سال 1403 دوخته اند که آیا در سال آتی ، بورس می تواند زیان سالهای گذشته را جبران و سرمایه های سوخته را ترمیم کند؟

پیش بینی بورس ایران به دلیل شرایط خاص اقتصادی و سیاسی ایران بسیار پیچیده تر از بورس سایر کشور هاست.
پیش بینی بورس ایران به فاکتورهای مختلفی همچون قیمت دلار، شرایط سیاسی ایران و منطقه، شرایط اقتصاد کلان ایران (تورم بالا، کسری بودجه) و سایر مواردی از این دست وابسته است.
به همین منظور سهامداران به خصوص سهامداران خرد بازار بورس در این شرایط پیچیده با نگرانی از ریزش ها و درجا زدن های سالهای گذشته مشتاق هستند بدانند که آیا بازار بورس می تواند در کنار سایر بازار ها از قبیل بازار مسکن ، طلا ، خودرو ، دلار و ارز های دیجیتال ، سرمایه های راکد را به سمت خود سوق بدهدو سیر صعودی خود را از سر بگیرد؟

جهت پیش بینی رشد شاخص بورس در سال آینده، باید متغیرهای موثر بر این بازار که عمدتا متغیر های برونزا هستند را بررسی کنیم
یکی از اینمتغیر ها ، قیمت کامودیتی ها است . بورس ایران، بازاری کامودیتی محور است. به همین دلیل یکی از متغیرهای مورد نیاز جهت پیش بینی آن، تحلیل بازار کامودیتی‌ها است.

در ماهای اخیر قیمت جهانی کامودیتی ها تغییر چندانی پیدا نکرده است بنابراین شرکت های کامودیتی محور بازار بورس ایران که عمدتا جزو صنایع مادر محسوب می شوند چشم انداز مثبتی را نخواهند داشت. بنابراین رونق شگرفی برای بازار کامودیتی ها، حداقل در ۶ ماهه سال آینده متصور نیست.
دومین فاکتور تاثیر گذار در بازر بورس ایران دلار می باشد.

نرخ دلار، یکی از متغیرهای تاثیرگذار در پیش بینی بازار بورس است به طوری که در اغلب موارد با افزایش قیمت دلار، پس از یک تاخیر زمانی ، بازار بورس نیز رشد می‌کند. پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که با وجود اهرم های دولت جهت ثابت نگه داشتن قیمت دلار، در بلندمدت شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

در زمان افزایش قیمت دلار سهام شرکت های صادراتی و شرکت های با ارزش ذاتی بالا می توانند از این فرصت استفاده کرده و روند صعودی به خود بگیرند.
افزایش قیمت دلار هر چند می تواند شرکت های صادرات محور را منتفع کن ولی در کنار آن به دلیل بالا رفتن هزینه های تولید برای سایر شرکت ها می تواند ، شاخص کن را پرنوسان بکند.

گشایش یا عدم گشایش سیاسی یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر بازار بورس ایران می باشد که آثر آن بر بازارهای مالی ایران به خصوص قیمت ارز بسیار قوی است . انتخابات آمریکا در سال آتی و احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ، عدم گشایش سیاسی را تقویت خواهد کرد که در کنار افزایش نرخ ارز ، شرکت های بورسی را در تامین مواد اولیه ، صادرات محصولات ، تامین قطعات مورد نیاز ، برگرداندن ارز صادراتی و … با مشکل مواجه خواهد کرد.
کسری بودجه سال آینده رقمی بسیار بالا است که بی‌تردید به افزایش نرخ تورم منجر می‌شود. بر این نکته تاکید می‌کنیم که رشد اقتصادی ۱۴۰۳ به‌دلیل تورم بالایی که در اقتصاد وجود دارد، کاهش می‌یابد؛ به‌زبان ساده‌تر تورم به‌شدت از رشد اقتصادی می‌کاهد.

رشد اسمی قیمت ها (تورم ) که موجب رشد قیمت سهام و از طرف دیگر پیش بینی رشد کمرنگ بخش واقعی اقتصاد که باعث کاهش شاخص های بورسی می شود وضعیت پرنوسان و مبهمی را برای این بازار برای سال آینده نشان میدهد.

در کنار عوامل یاد شده اعتماد سهامداران به بورس به عنوان یک بازار مالی سود آور از اهمیت بالایی برخوردار است ، متاسفانه طی سالهای گذشته به دلیل ریزش های سخت و متوالی به این اعتماد خدشه وارد شده است. باید منتظر بود و دید که آیا سال آینده مسئولین اقتصادی دولت برنامه ای برای بازگرداندن اعتماد به این بازار دارند و یا خیر

علی اعتباری کارشناس علوم اقتصادی و مدیر مسئول پایگاه خبری آینه مردم