۲.۸ دهم همت درآمد مالیاتی استان اردبیل در سال ۱۴۰۲

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: درآمد مالیاتی استان در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲.۸ دهم همت بود که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن شامل ارزش افزوده و بقیه حاصل دریافت مالیات مستقیم از اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آینه مردم:داریوش سرخانی مقدم روز سه‌شنبه در نشست توجیه مسائل و مشکلات مالیاتی اصناف، تشکل‌ها و موسسات فرهنگی و هنری در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: ۲ هزار میلیارد ریال از درآمدهای مالیاتی این استان در سال گذشته صرف بخش بهداشت و درمان شد  و   سه درصد از کل وصولی‌ها نیز به بخش ورزش و جوانان استان تعلق گرفت.

سرخانی مقدم افزود: از میزان کل مالیات دریافت شده در سال ۱۴۰۲ مبلغ سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مربوط به مالیات بر درآمد و حقوق، ۶ هزار میلیارد ریال مالیات بر درآمد شرکت‌ها و چهار هزار میلیارد ریال مالیات مشاغل و کسبه بوده و شمار پرونده مشاغل در استان نزدیک به ۱۰۰ هزار فقره است.

وی با اشاره به این که هر چه میزان سرمایه‌گذاری در استان بیشتر باشد میزان درآمد و مالیات افزایش خواهد یافت ، تصریح کرد: درآمدهای مالیاتی در استان هزینه می‌شود طوری که در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۷۰ میلیارد ریال و پارسال چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان توزیع شد و برخی از پل‌های بزرگ در اردبیل و رنگ‌آمیزی آنها و همچنین احداث رینگ دور دریاچه شورابیل به پشتوانه ارزش افزوده و درآمدهای مالیاتی احداث و انجام می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: برابر ماده ۱۰۱ قانون همه اقشار باید از پایه معافیت مالیات معیشتی برخوردار باشند و در این راستا اصلاح قانون مالیات مستقیم انجام گرفته و امور مربوط به آن تسهیل شده است.

و تصریح کرد: امسال به لحاظ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، زمان تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی اشخاص حقیقی تا ۱۵ مرداد ماه تمدید شده است و زمان اشخاص حقوقی نیز باید تا ۳۱ تیرماه اظهار نامه‌های خود را ارائه کنند.

سرخانی مقدم افزود: هر قدر درآمدهای اظهار شده با مقدار واقعی آن منطبق باشد، دست ماموران مالیاتی برای اعمال تخفیف‌های قانونی بازتر خواهد بود.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ میزان درآمد حدود ۷۰ درصد از ۱۰۰ هزار اظهار نامه مالیاتی تسلیم شده، صفر اعلام شده بود، بنابراین مالیاتی بر آن عده وضع نشد و نسبت به اعمال مالیات بر ۳۰ درصد باقیمانده اقدام شد و سه درصد از آنها نیز در اعتراض به میزان مالیات وضع شده به هیئت‌های حل اختلاف مراجعه کردند.

وی با بیان این که اقدام دولت سیزدهم در خارج کردن واحدهای دادرسی مالیاتی از زیر مجموعه ادارات امور مالیاتی سبب شد تا هیچگونه اعمال نظری در داوری به اعتراض مودیان صورت نگیرد ، ادامه داد: شهید آیت‌الله رئیسی به انتقال و توزیع متناسب سرمایه‌گذاری‌ها در بین استان‌ها تاکید داشت تا توزیع متناسب سرمایه‌گذاری‌ها سبب توازن درآمدها شود و از حیث درآمدهای مالیاتی نیز اقدامی بسیار مطلوب بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل هم در این نشست، فرهنگ‌سازی امور مالیاتی را از رسالت‌های اصحاب خبر دانست و گفت: چالش‌هایی در حوزه مالیات در صنوف نشر، چاپ و موسسات فرهنگی و هنری به چشم می‌خورد که این قبیل نشست‌ها می‌تواند گره‌گشا باشد.

امیر رجبی ادامه داد: بخشی از مشکلات و مسائل مالیاتی از ناکافی بودن آگاهی‌ها و اطلاعات مالیاتی ناشی است و امیدواریم با برگزاری نشست‌های آموزشی، این موارد برطرف شود.

انتهای پیام/