بازار پوشاک هرسال ضعیف تر از سال قبل

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران گفت: سال گذشته هم سال خوبی نبود، اما امسال تقاضا برای خرید پوشاک نسبت به سال قبل افت پیدا کرده و دلیل عمده آن مسائل اقتصادی است که مردم درگیر آن هستند.

به گزارش پایگاه خبری آینه مردم : مجید افتخاری، عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین بیان کرد: تقاضا برای خرید پوشاک به دلیل شرایط اقتصادی دچار افت بسیار شدیدی شده و رکود در بخش تقاضا معنادار است و این شرایط هر سال بدتر می‌شود.

افتخاری گفت: سال گذشته هم سال خوبی نبود، اما امسال تقاضا برای خرید پوشاک نسبت به سال قبل افت پیدا کرده و دلیل عمده آن مسائل اقتصادی است که مردم درگیر آن هستند.

وی افزود: عدم ثبات و افزایش نرخ ارز، هزینه‌ سرباری که روی محصول ارائه می‌شود، مالیات و چالش‌های وقت و بی وقتی مانند قطع برق هزینه تولید را بالا می‌برد.

افتخاری تصریح کرد: از یک طرف سهم هزینه‌ها در حوزه خرده‌فروشی مانند هزینه‌های اجاره بسیار بالا است و نظارتی بر اجاره‌بهای واحدهای تجاری وجود ندارد و به طرز عجیبی در حال رشد است. این‌ها عواملی است که تولیدکننده در آن سهیم نیست و هزینه‌هایی است که به او تحمیل می‌شود. از طرف دیگر متاسفانه شرایط اقتصادی مردم شرایط خوبی نیست و دسترسی به بازار فرامنطقه‌ای هم در شرایط فعلی چندان ایده‌آل نیست و وجود ندارد و تولیدکننده هر سال مجبور است سهم سبدش و میزان تولید را کاهش دهد.

وی ادامه داد: ما در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنیم و قطعا اعداد از این رقم پایین‌تر است. بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید پوشاک حتی الان که تولیدکننده برای شب عید آماده می‌شود، خالی است و بازار محدود به چند زمان کوتاه در سال شده است و اغلب سال را در رکود به سرمی‌برد.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران درخصوص قاچاق پوشاک گفت: از سال ۹۷ واردات پوشاک ممنوع است و هر نوع واردات، غیرقانونی و قاچاق محسوب می‌شود. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به سال گذشته از انفعال خارج شده است و یک سری برنامه‌ها را پیگیری می‌کند، اما هر چقدر که به سمت انتهای سال می‌رویم حجم واردات قاچاق افزایش پیدا می‌کند و این موضوع زمانی که در رکود هستیم بیشترین آسیب را به تولید می‌زند.

افتخاری توضیح داد: کالای قاچاق به دلیل این که استوک است، دامنه سود خیلی بالایی دارد و به یک سوم بهای تمام شده عرضه می‌شود. عرضه کننده محصولات قاچاق این توان را دارد که بازی قیمتی راه بیندازد و تولید داخلی را له کند. این اتفاق آذر و دی ماه سال گذشته رخ داد، عرضه کالا با قیمت‌های ناچیز شروع شد و به تولیدکننده صدمه زد.

وی تاکید کرد: برای مسئله قاچاق باید یک برنامه‌ریزی را شروع کرد که قبل از مرزهای کشور آغاز شود و تا سطح عرضه را شامل شود. برای این کار نیازمند یک‌سری رایزنی هستیم، محصول در دو تا سه کشور خاص عرضه می‌شود و خیلی وقت‌ها می‌شود قبل از ورود کالا به کشور جلوی آن را گرفت.

انتهای پیام/