بانوان نقش کلیدی در نهادینه سازی سبک زندگی پایدار

در سومین نشست توانمندسازی بانوان استان اردبیل، مدیرکل امور بانوان استانداری بر نقش بی‌بدیل زنان در حفظ محیط زیست، انتقال فرهنگ زیستی به نسل‌ها و تحقق توسعه پایدار تأکید کرد و مسئولان محیط زیست نیز بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف در مراسم مذهبی اشاره کردند.

به گزارش پایگاه خبری آینه مردم:  فریبا محمدلو، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل، در نشست «بانوان، محیط زیست و سرمایه اجتماعی» که در جنگل فندقلو برگزار شد، بانوان را نیمی از جمعیت و نقشی بی‌بدیل در حفظ منابع طبیعی، آب، خاک و هوا دانست و هشدار داد که بی‌توجهی به محیط زیست، آینده نسل‌ها را با چالش جدی مواجه می‌کند.

 وی با اشاره به تغییر سبک زندگی و گسترش شهرنشینی، افزایش آگاهی‌های زیست‌محیطی را ضروری خواند و تأکید کرد زنان به‌عنوان مادران و مربیان، می‌توانند فرهنگ حفاظت از طبیعت را در خانواده و جامعه نهادینه کنند و نقش زنان روستایی و عشایری به‌دلیل ارتباط مستقیم با طبیعت، ویژه است.

 کیومرث سفیدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، ضمن تأکید بر تکریم جایگاه زنان، از بانوان خواست در مراسم محرم و صفر از ظروف بادوام و قابل بازیافت استفاده کنند و نسبت به مصرف بی‌رویه پلاستیک و میکروپلاستیک‌ها به‌عنوان تهدید سلامت انسان هشدار داد.

 سفیدی با انتقاد از فرهنگ مصرف‌گرایی، بر لزوم بازگشت به فرهنگ اصیل ایرانی مبتنی بر صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف تأکید کرد و گفت بانوان می‌توانند در ترویج سبک زندگی مسئولانه و کاهش مصرف کالاهای غیرضروری پیشگام باشند.

 سیده صغری جوادی، مشاور امور بانوان جهاد دانشگاهی، با اشاره به مدیریت منابع توسط زنان در خانواده، آنان را عامل اصلی انتقال سواد زیست‌محیطی به نسل‌ها دانست و بر آمادگی جهاد دانشگاهی برای برگزاری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در این زمینه تأکید کرد.

 شهلا امیری، مشاور امور بانوان محیط زیست استان، زنان را «سفیران محیط زیست» و «مادران زمین» خواند و بر نقش آنان در افزایش تاب‌آوری طبیعت تأکید کرد. این نشست با پاکسازی محیط زیست، امضای میثاق‌نامه، بازدید از سایت احیای گوزن زرد ایرانی و مسابقات ورزشی همراه بود.

انتهای پیام/